جلسه
|
هدف کلی:
آشنایی دانشجو با
|
اهداف ویژه
در پایان دانشجو باید قادر باشد که
|
شیوه تدریس
رسانه آموزشی
|
فعالیتهای دانشجویان
|
مدرس
|
1
|
اختلالات شبه جسمی و تجزیه
|
1- اختلالات شبه جسمی را نام ببرد.
2- انواع اختلالات شبه جسمی را توضیح دهد
3- اختلالات جسمانی را تعریف کند.
4- اختلالات تبدیلی را توضیح دهد
5- اختلال بدشکلی بدن را توضیح دهد.
6- اختلال خود بیمارانگاری و روش برخورد با این اختلال را شرح دهد
7- .اختلال تجزیه ای و اختلال درد را شرح دهد.
8- همه گیر شناسی و سبب شناسی شبه جسمی و تجزیه ای را به تفکیک شرح دهد.
9- اختلال تبدیلی را از سایر اختلالات مشابه افتراق دهد
10- درمان اختلالات تبدیلی حاد را شرح دهد
11- اختلال ساختگی را شرح دهد
12- اختلال ساختگی و شبه جسمی و تمارضی را از هم افتراق دهد
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
ویدئو پروژکتور
|
حضور فعال در کلاس
پرسش و پاسخ
تحقیق در مورد درس مربوطه
|
دکتر عصاریان
دکتر قریشی
دکتر سپهرمنش
دکتر عصاریان
دکتر احیایی
دکتر عکاشه
دکتر سپهرمنش
دکتر نوریان
دکتر عصاریان
دکتر مهرزاد
دکتر احمدوند
|
2
|
اختلالات اضطرابی در بزرگسالان
|
1- انواع اختلالات اضطرابی را نام برده و افتراق اضطراب طبیعی را از اضطراب بیمارگونه شرح دهد.
2- حمله هراس را شرح دهد و طرز برخورد با آن را شرح دهد.
3- اختلال هراس را از اختلال ارگانیک تولیدکننده هراس افتراق دهد.
4- اختلال اضطرابی منتشر واختلالات ارگانیک تولیدکننده اضطراب را بیان نماید.
5- اقدامات دارویی و غیردارویی اختلالات اضطرابی را شرح دهد.
6- اختلال استرس پس از سانحه، را شرح دهد.
7- افتراق اختلال فوبیای اضطرابی و فویی اجتماعی را شرح دهد.
8- اختلال وسواس اجباری را شرح دهد
9- برنامه درمان کلی اختلالات اضطرابی را شرح دهد
|
سخنرانی، وایت برد
گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس
پرسش و پاسخ
تحقیق در مورد درس مربوطه
|
3
|
شخصیت سالم و اختلالات شخصیت
|
1- تعریف شخصیت سالم را بیان نماید.
2- طبقه بندی اختلالهای شخصیت را بیان کند.
3- همه گیرشناسی اختلال شخصیت را شرح دهد
4- شخصیت سالم را از شخصیت بیمار افتراق دهد
5- اختلال شخصیت را شرح دهد
6- سبب شناسی اختلالات شخصیت را شرح دهد
7- طرح درمانی اختلالات شخصیت را شرح دهد
8- پیش آگهی اختلالات شخصیت را توضیح دهد .
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس
پرسش و پاسخ
تحقیق در مورد درس مربوطه
|
4
|
دلیریوم دمانس و سایر اختلالات شناختی
|
1- دلیریوم و دمانس را تعریف کند.
2- علل دلیریوم و دمانس را توضیح دهد.
3- نشانهها و علایم دلیریوم و دمانس را تشخیص دهد.
4- افتراق دلیریوم و دمانس و پسودودمانس را شرح داده و تشخیص افتراقیهای آنها را ذکر کند.
5- سیر و پیش آگهی و نحوه بررسی ودرمان دلیریوم و دمانس را شرح دهد.
6- سندرومهای شناختی ناشی از سایبر علل روانپزشکی و عضویرا تشخیص دهد
7- سندرومهای نورولوژیک راتشخیص دهد
8-
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس ، پرسش و پاسخ
تحقیق در مورد درس مربوطه
|
5
|
روانپزشکی اطفال
|
1- رشد طبیعی را شرح دهد
2- انواع اختلالات روانپزشکی اطفال را تشخیص دهد
3- نحوه ارزیابی مشکلات روانپزشکی کودکان را بداند
4- اختلال سلوک و اختلال بی اعتنایی مقابله ای را تشخیص دهد
5- عقب ماندگی ذهنی را تشخیص دهد
6- اختلال فراگیر رشد را تشخیص دهد
7- اختلال کمبود توجه و بیش فعالی را از سایر اختلالات افتراق دهد
8- اختلال دفعی اطفال را تشخیص دهد
|
سخنرانی، وایت برد،
پاورپوینت
پرسش و پاسخ
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه با کودک پرسش و پاسخ
تحقیق در مورد درس مربوطه
|
6
|
اختلالات خواب و خوردن
|
1- مراحل خواب را نام ببرد.
2- اختلال بی اشتهایی عصبی را تشخیص دهد
3- انواع اختلالات خوردن را نام ببرد
4- پرخوری عصبی را تشخیص دهد
5- نحوه درمان اختلالات خوردن رغا بداند
6- انواع اختلالات خواب را شرح دهد
7- طبقه بندی اختلالات خواب را بداند
8- ارزیابی و درمان بیخوابی را بداند
|
سخنرانی، وایت برد، ، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه با بیمار
پرسش و پاسخ
|
7
|
نحوه شرح حال گیری و انجام مصاحبه بالینی
|
1- قسمتهای مختلف شرح حال را تعریف کند.
2- باید قادر به گرفتن شرح حال براساس سلسله مراتب باشد.
3- قادر به تشخیص گذاری هر 5 محور باشد.
4- بتواند مصاحبه با بیمار را انجام دهد
5- در پایان به جمعبندی لازم برسد.
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه
با بیمار
پرسش و پاسخ
|
8
|
علامت شناسی و سمیولوژی روانپزشکی
|
1- علایم را تعریف کند.
2- قادر به تفکیک علایم در بیماران باشد.
3- علایم پاتولوژیک و غیرپاتولوژیک را مجزا کند.
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه با بیمار پرسش و پاسخ
|
9
|
خودکشی و خود آزاری عمومی
اورژانسهای روانپزشکی
|
1- اورژانسهای روانپزشکی را تشخیص دهد
2- بیمار اورژانس روانپزشکی را ارزیابی کند
3- اداره کردن بیمار با افکار خودکشی و خود آزاری را شرح دهد
4- همه گیر شناسی و سبب شماسی خودکشی و خود آزارری را بداند
5- نحوه ارزابی خطر خودکشی در بیماران را بداند
6- عوامل پیشگویی کننده احتمال خودکشی را بداند
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
پرسش و پاسخ
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه با بیمار پرسش و پاسخ
تحقیق در مورد درس مربوطه بیمار
|
10
|
درمانهای دارویی در روانپزشکی
|
1- تقسیم بندی داروها را نام ببرد.
2- مکانیسم اثر، نیمه عمر، مداخلات دارویی تاثیر هر دارو را بر اختلال خاص ذکر کند.
3- عوارض دارویی را بیان نماید.
4- نحوه تنظیم دوز و تجویز دارو را بیان نماید.
|
سخنرانی،پاورپوینت ، پرسش و پاسخ، وایت برد
|
حضور فعال در کلاس
|
11
|
اسکیزوفرنی
|
1- ویژگیهای بالینی اسکیزوفرنیا را بشناسد
2- همه گیر شناسی و سبب شناسی اختلال اسکیزوفرنیا و اختلالات وابسته را بداند
3- اختلال اسکیزوفرنیا را از سایر اختلالات روانپزشکی افتراق دهد
4- ارزیابی و برنامه درمانی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنیا را شرح دهد
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه با بیمار
پرسش و پاسخ
|
12
|
اختلالات خلقی
|
1- اختلال افسردگی را تشخیص دهد
2- انواع اختلالات افسردگی را بر حسب شدت شرح دهد
3- تظاهرات بالینی مانیا را شرح دهد
4- طبقه بندی اختلالات خلق را نام ببرد
5- اختلال افسردگی دوقطبی را از سایر اختلالات طبی با تظاهر مشابه افتراق دهد
6- همه گیر شناسی و سبب شناسی اختلالات خلق را بداند
7- سیر و پیش آگهی اختلالات خلق را بداند
8- برنامه های درمانی اختلالات خلق را شرح دهد
9- شرایط ارجاع یک بیمار خلقی به پزشک متخصصروانپزشکی را بداند .
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و مصاحبه با بیمار
پرسش و پاسخ
|
13
|
اختلالات هذیانی و سایر سایکوزها
|
1- هذیان را تشخیص دهدو انواع اختلالات هذیانی را نام ببرید.
2- اپیدمیولوژی اختلالات هذیانی را بیان نماید.
3- زیربنای روانشناختی و بیولوژیک اختلالات هذیانی را بیان نماید.
4- اختلالات هذیانی را از سایر اختلالات سایکوتیک تشخیص دهد
5- طرز برخورد ودرمان اختلالات هذیانی را شرح دهد.
6- سایر اختلالات سایکوتیک را تشخیص دهد
|
سخنرانی، پرسش و پاسخ، وایت برد
گزارش مورد
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس
تحقیق در مورد درس مربوطه
|
14
|
اختلالات جنسی
|
1- مراحل طبیعی پاسخ جنسی را بیان نماید.
2- اختلالات Sex مربوط به هریک از مراحل چرخه جنسی را بیان نماید.
3- انواع انحرافات جنسی را بشناسد
4- اختلال هویت جنسی را شرح دهد
5- اختلال عملکرد جنسی را تشخیص دهد
6- نحوه درمان اختلالات جنسی را شرح دهد
|
سخنرانی، وایت برد، اسلاید ، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس
پرسش و پاسخ
تحقیق در درس مربوطه
|
15
|
روانپزشکی سالمندان
|
7- 1-اهمیت سالمندی و روانپزشکی سالمندان را بیان نماید
2- تغییرات فیزیولوژیک و روانشناختی در سالمندی را شرح دهد
3- اتیولوژی ، علائم و نشانه های انواع بیماریهای روانی در سالمندان را بیان نماید
4- تشخیص افتراقی طرز برخورد و درمان اختلالات روانی شایع در سالمندان را بیان نماید
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و پرسش و پاسخ
|
|
16
|
اختلالات روانی ناشی از مصرف الکل و سایر مواد روانگردان
|
8- 1- سوء مصرف و وابستگی به الکل و مواد را تعریف کنید
2- همه گیر شناسی و علل سوء مصرف و وابستگی به الکل و مواد را توضیح دهد
3- انواع مواد و علائم ناشی از سوء مصرف و وابستگی به آنها رابشناسد
4- سیر و پیش آگهی و نحوه بررسی و درمان سوء مصرف و وابستگی به مواد را شرح دهد
|
سخنرانی، وایت برد، اسلاید ، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و پرسش و پاسخ
|
|
17
|
درمانهای دارویی و فیزیکی در روانپزشکی
|
9- 1- تقسیم بندی داروها را نام ببرد
2- مکانیسم اثر ، نیمه عمر ، مداخلات دارویی و تاثیر هر دارو را بر اختلال خاص ذکر کند
3- عوارض دارویی را بیان نماید
4- نحوه تنظیم دوز و تجویز دارو را بیان نماید
5- سایر درمانهای فیزیکی مثل ECT درمان با نور و روان و جراحی را بشناسد
|
سخنرانی، وایت برد، ، گزارش موردی ،
پاورپوینت
|
حضور فعال در کلاس و پرسش و پاسخ
|
|
18
|
درمانهای روانشناختی
|
1- درمانهای روانشناختی موجود را نام ببرد
2- درمان حمایتی را شرح دهد
3- تکنیکهای حل مسئله را شرح دهد
4- اصول رفتار درمانی شناختی را شرح دهد
5- تکنیکهای رفتار درمانی را نام ببرد
6- اصول کلی شناخت درمانی را شرح دهد
7- کاربردهای رواندرمانی دینامیک را شرح دهد
8- مسائل اخلاقی رواندرمانی دینامیک را شرح دهد
9- اصول کلی گروه درمانی ، زوج درمانی و خانواده درمانی را شرح دهد
|
سخنرانی، وایت برد، گزارش موردی ،
|